DIY: pompoms / wuppies

07:58 The DIY Life 0 Comments

Voor de kinderclub, waar ik (één van de) leidster(s) van ben, moest ik een werkje bedenken. Maar er is zoveel keuze uit werkjes, en tegelijk heb je soms dat je helemaal niks kan bedenken. Wat doe je dan? Ik ging naar de Action om inspiratie op te doen, en ik kwam uit bij de wol. Ik kreeg namelijk het idee om pompoms / wuppies te maken! En vandaag laat ik je zien hoe je dat zelf makkelijk (en snel!) kan doen.

Wat je nodig hebt: wol (€ 0,89 per bol bij de Action in diverse kleuren), een schaar, wat karton (een kartonnen doos is erg geschikt), een glas (ik leg straks wel uit waarom) en een pen. Je kan de DIY pompoms ook heel leuk als decoratie voor in je kamer gebruiken, wat ik ook gedaan heb. C:
(Ik kom er net achter dat ik de wol vergeten ben op de foto te zetten, haha...)
Als eerste begin je met het glas (ja, daar ga ik nu meer over vertellen). Die heb je namelijk nodig om op het karton mooie cirkels te tekenen.
Als je eenmaal 1 cirkel hebt uitgeknipt, kan je diezelfde cirkel als mal gaan gebruiken voor de tweede, want je hebt voor 1 pompom twee cirkels nodig.
Als je de cirkels eenmaal hebt uitgeknipt, is het de bedoeling dat je er een rondje in het midden uit knipt en als het goed is ziet je cirkel er dan zo uit als op de onderstaande foto. Het is trouwens de bedoeling dat je een knipje in de rand hebt zitten, want straks moet je het karton weer uit de pompom halen, en dat wil alleen als je er een knipje in hebt zitten.
Nadat je de kartonnen cirkels hebt uitgeknipt, kan je aan de slag met de wol. Je kan hiervoor een naald gebruiken, maar uiteraard wil het ook zonder naald. Nu moet je de wol om de twee op elkaar gelegde cirkels draaien, zodat de cirkels goed aan elkaar komen te zitten en er op een gegeven moment niets meer te zien is van het karton. Als er nog een puntje karton aan het uiteinde tussendoor piekt, is dat niet erg, maar zorg er wel voor dat je de rest van het karton met een redelijke laag wol bedekt.
Nadat je helemaal tevreden bent over jouw hoeveelheid wol dat om het karton heen zit, kan je met de schaar aan de gang. De bedoeling is dat je, waar het karton er nog tussendoor piekt, de flapjes naar buiten vouwt en daar tussen je schaar zet. Je moet namelijk de stukjes wol doorknippen. Als je alle stukjes wol hebt doorgeknipt vanuit het midden, ziet het er misschien wel zo uit:
Let wel op dat je bij het knippen niet de grip verliest op de stukjes wol, want het kan maar zo zijn dat je dan allemaal stukjes wol hebt, die niet meer op de gelijke plekken zitten, zodat het geen eenheid meer is. Zelf heb ik dit gedeelte ook twee keer moeten doen, voor dat het me lukte. Het is even een lastig klusje, maar met een beetje behendigheid moet het zeker lukken! Als je de stukjes gelijk hebt, is het de bedoeling dat je nog een draadje wol pakt, en deze stevig (ècht stevig! Dit is dus mijn fout geweest, ik had het draadje wol er niet stevig genoeg omheen geknoopt, waardoor ik er zo stukjes wol uit kon plukken..) om het bolletje wol heen knoopt. Het kan zijn dat je dit nog een keer moet doen, omdat het dan nog niet stevig genoeg is. No worries, dat gebeurde mij ook, dus het komt vaker voor C:
Als je eenmaal een goede, stevige en strakke knoop hebt gemaakt, kan je er voor kiezen om een lusje te maken, om daarmee de pompom straks op te hangen. Nadat je de knoop hebt gemaakt, kan je de pompom 'uitvouwen' en dan heb je een bolletje! Het kan zijn dat er soms wat hele lange plukjes wol tussen zitten, die kan je dan bijknippen, zodat het een mooi bolletje wordt.
Nou zeg ik wel steeds wuppies, maar het is natuurlijk nog geen wuppie! Je pompom heeft nog oogjes en voetjes nodig, om een echte wuppie te zijn. De oogjes (€ 0,49 bij de Action, dan heb je ook nog eens 3 verschillende formaten!) kan je er op plakken met een dotje lijm of dubbelzijdig tape. Van de drie mogelijke formaten (in één zakje dus) heb ik de middelste gekozen. Er zijn dus ook oogjes die nóg kleiner zijn, maar ook oogjes die groter zijn. De voetjes kan je makkelijk zelf knippen uit karton in elk formaat en elke vorm die jij leuk vindt! Ik zou zeggen: leef je uit en maak er een mooie wuppie van!


Hopelijk vond je deze DIY leuk C: Ik wens je in ieder geval veel plezier en succes voor als je deze of een andere DIY van mijn blog gaat uitproberen!

Have fun!

Comment Form is loading comments...



Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

DIY: pompoms / wuppiesThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.